Blog - artykuły branżowe

Jak wygląda sprzęt do malowania proszkowego?

Jeśli mielibyśmy zapytać przypadkowego przechodnia o to, jak jego zdaniem wygląda linia lakiernicza, prawdopodobnie odpowiedziałby, że składa się ona jedynie z kabiny, w której umieszcza się malowane elementy. Tymczasem nic bardziej mylnego, gdyż cały proces malowania proszkowego jest znacznie bardziej skomplikowany i przebiega etapowo, co oznacza, że nawet podstawowy sprzęt do malowania proszkowego jest nieco bardziej rozbudowany. Z jakich jednak urządzeń powinny składać się mogące efektywnie pracować lakiernie proszkowe? Otóż w obecnych czasach zdecydowana większość procesu jest w pełni zautomatyzowana, co wymaga zastosowania dobrze przygotowanego oraz właściwie skalibrowanego sprzętu. W takim wypadku istnieje pewne podstawowe minimum urządzeń, które dopiero w połączeniu tworzą wyposażenie lakierni.

Poszczególne etapy lakierowania

W zasadzie należałoby zacząć od tego, że powierzchnię każdego malowanego elementu trzeba we właściwy sposób przygotować na przyjęcie farby. Na tym etapie stosuje się bardzo różne urządzenia w zależności od tego, na jakim materiale się pracuje. Mogą to być m.in. myjnie komorowe, myjnie tunelowe czy linie wannowe, a także urządzenia do fosforowania cynkowego oraz odtłuszczania. Po dokładnym oczyszczeniu części trafiają do specjalnych suszarek, które mają za zadanie usunięcie z nich wszelkich śladów pozostałej po poprzednim etapie wilgoci. Dopiero tak wstępnie przygotowane elementy mogą trafić do kabin lakierniczych, gdzie poddawane są malowaniu proszkowemu bądź natryskowemu. Ostatnim etapem procesu jest zawsze utrwalenie farby, które może odbywać się przy użyciu specjalnych suszarek lub pieców.

Pozostałe elementy wyposażenia

Na koniec warto wspomnieć, że w skład wyposażenia lakierni wchodzą nie tylko same urządzenia do malowania proszkowego. Bardzo ważną rolę odgrywają wspomniane suszarki i piece komorowe, przelotowe bądź tunelowe, jednak na nic by się one zdały, gdyby nie istniały odpowiednie systemy transportu wewnętrznego. Do manewrowania malowanymi częściami służą specjalne przenośniki – zarówno te podwieszane, jak i podłogowe. Są one szczególnie ważne w lakierniach, które obsługują elementy wielkogabarytowe. Ostatnim, jednak równie ważnym segmentem systemów malowania, są oczyszczalnie ścieków. Lakiernie generują sporo odpadów, które potencjalnie mogą szkodzić środowisku naturalnemu, dlatego bez odpowiednich metod chemicznych służących ich neutralizacji tak naprawdę żadna z nich nie może się obejść.