Blog - artykuły branżowe

Kabiny lakiernicze proszkowe i ich rodzaje

Malowanie proszkowe jest obecnie jedną z najlepszych, najbardziej wydajnych oraz cieszących się wciąż rosnącą popularnością metod krycia stosowanych w lakiernictwie. Cały proces wykorzystuje właściwości elektrostatyczne pokrywanych farbą materiałów, dzięki czemu uzyskiwana powłoka jest niezwykle równomierna, a niewykorzystana farba – zamiast zalegać w postaci nadmiarowego nalotu – może zostać wykorzystana ponownie. Malowaniu proszkowemu mogą zostać poddane zarówno elementy stalowe, jak i aluminiowe, a także te wykonane z mosiądzu czy żeliwa. Techniką tą pokrywane są zatem różnego rodzaju sprzęty elektroniczne, artykuły gospodarstwa domowego, części samochodowe czy wyposażenie przemysłowe. Aby jednak zastosowanie proszku było możliwe, konieczne jest użycie odpowiednich kabin…

Jakie wyróżniamy rodzaje kabin do malowania proszkowego?

To, jakie kabiny lakiernicze proszkowe są wykorzystywane, zależy przede wszystkim od rodzaju malowanych przedmiotów. Jednym z kryteriów może być np. ich wielkość – w przypadku dużych elementów konieczne jest zastosowanie kabin otwartych, gdyż w pozostałych rodzajach mogą się one zwyczajnie nie zmieścić. Nietrudno domyślić się, że przeciwieństwem kabin otwartych będą kabiny zamknięte – oczywiście malowane przedmioty muszą być odpowiednich rozmiarów, jednak w ich wypadku ważniejsze jest to, że zachowują one wysoki poziom czystości produkcji. Następne są kabiny przelotowe, w których stosuje się tzw. system transportu podwieszanego. Malowanie odbywa się tu bardzo sprawnie, ale pamiętać trzeba, że lakierowane elementy nie mogą mieć zbyt skomplikowanych kształtów – w tym wypadku zdecydowanie lepiej zastosować malowanie ręczne.

Jakimi kryteriami wyboru się kierować?

O tym, która kabina do malowania proszkowego będzie najlepsza, zdecydują zawsze wyłącznie potrzeby danej lakierni. Oczywiście, najwyższą wydajnością produkcji charakteryzują się kabiny automatyczne, jednak nie zawsze ich zastosowanie jest konieczne. Niektórzy będą preferować np. kabiny z cyklonem, które zdecydowanie obniżą straty farby proszkowej, podnosząc jej odzysk, co bezpośrednio przyczyni się do znaczącego zredukowania kosztów lakierowania proszkowego. Jak zatem widać, możliwości jest naprawdę wiele, a o wyborze konkretnego rozwiązania decydują niekiedy niuanse. Warto jednak zapoznać się ze wszystkimi dostępnymi na rynku opcjami, dlatego serdecznie zachęcamy do konsultowania się zawsze ze specjalistą w tej dziedzinie, który powinien doradzić w odpowiedni sposób i rozwiać ewentualne wątpliwości.